Három és fél év után tegnap visszatért a Hír TV korábbi vezetése, és személycserékkel megkezdődött az eddig markánsan ellenzéki irányultságú csatorna újrahangolása. A rendkívüli szerkesztőségi gyűlésen a hírcsatornát Simicska Lajostól nemrég átvevő Nyerges Zsolt tulajdonos jelentette be a változásokat, a tévé több régi vezetője visszatért, miközben távoznak a csatornától a kormányellenes időszakot markánsan megjelenítő munkatársak és megszűnnek műsorok. A változást jelzi, hogy hosszú idő után tegnap este ismét fideszes vendég volt a stúdióban.

Villámgyors döntésekkel gyakorlatilag megtörtént a Hír TV jobboldali visszafoglalása, amivel véget ért a csatorna 2015. február 6-i, úgynevezett G-nap utáni, 180 fokos fordulatot követő masszívan kormányellenes időszaka.

A tegnap délelőtti állománygyűlésen Nyerges Zsolt tulajdonos – aki a közelmúltban vette át a televíziót Simicska Lajos nagyvállalkozótól – bejelentette, hogy a vezérigazgatói posztot Répásy Bálintra bízta, média-tanácsadóként pedig Liszkay Gábor – a Hír TV korábbi elnöke, most lapunk ügyvezetője, többségi tulajdonosa – segíti a televízió működését.

Média-tanácsadóként tér vissza a Hír TV egykori elnöke, Liszkay Gábor
Fotó: Éberling András

Az általános vezérigazgató-helyettes Korda Judit, a tartalomfejlesztési vezérigazgató-helyettes Szikszai Péter lesz, aki a Magyar Időktől érkezik, és aki a G-napig ebben a pozícióban dolgozott a Hír TV-ben, majd az Echo TV-nél vezérigazgató-helyettesként tevékenykedett.

A Hír TV új hírigazgatója Mentes Katalin lesz, aki a G-napig töltötte be ezt a pozíciót. Pósa Árpádot internetes főszerkesztővé nevezték ki.

GYORS SZEMÉLYCSERÉK, MEGSZÜNTETETT MŰSOROK

A kormányellenes irányvonalat megtestesítő műsorvezetőket és szerkesztőket azonnal elbocsátották. Megváltak Tarr Péter vezérigazgató-helyettestől, Kálmán Olgától, Csintalan Sándortól. Távozik a csatornától Nagy Zoltán hírigazgató, Bodacz Balázs műsorvezető, illetve több műsor felelős szerkesztője, Zimon András is.

A továbbiakban nem számítanak György Zsombor szerkesztő és Lampé Ágnes műsorvezető munkájára sem. A műsorstruktúrában is jelentős változás várható: megszűnik az Egyenesen, az Egyenesen plusz, a Szamizdat, illetve a Szabadfogás is. Összesen kilenc munkatárs mondott fel, a többiek úgy döntöttek, maradnak a televíziónál.

Kálmán Olgát azonnal elbocsátották, műsorait megszüntették

A tévé épületéből távozó Kálmán Olga annyit mondott újságíróknak, hogy a felmondási idejét tölti, így a cég ügyeivel kapcsolatban nem tud nyilatkozni, de arra készül, hogy ismét találkozzon a nézőkkel. Egyenesen című műsorának azonnali kivezetését egyébként az is indokolja, hogy gyenge nézettséget produkált az alatt a másfél év alatt, ameddig a tévét szolgálta.

Az Origo szerint gyakran előfordult, hogy a szintén ellenzéki attitűdű hírtelevízió, az ATV hasonló időben sugárzott, hasonló jellegű beszélgetőműsorát Rónai Egonnal csaknem háromszor annyian nézték.

Csintalan Sándor, a Hír TV-től távozó, exszocialista politikusként ismert műsorvezető szerint mostanra az RTL Klub maradt az egyetlen kormánnyal szemben kritikus, „szabad magyar” televízió. Arról is beszélt, hogy a csatornát áruba bocsátó Simicska Lajos által a választásokig támogatott Jobbikban nincs nagy fantázia.

– Annak a sztorinak vége. Komoly esélyük lett volna megakadályozni a kétharmadot, de nem jött össze – fogalmazott. A volt műsorvezető szavai szerint négyévente azért van választás, hogy mérlegre tegyük a kormányt és ellenzékét. Csintalan azt is kijelentette: a korábbi hírekkel ellentétben Simicska Lajos nem távozik külföldre, nem költözik az Egyesült Államokba. Saját jövőjével kapcsolatban úgy fogalmazott: „Kétszáz százalék, hogy távozom, de nem vonulok vissza, a televíziózás viszont teljesen kizárt.”

Tarr Péter távozó vezérigazgató-helyettes – felsőbb utasításra hivatkozva – nem kívánt reagálni lapunk kérdéseire. A gyors változás már a tegnap délutáni és esti műsorsávban is érzékelhető volt, a Magyarország Élőben című műsort a korábbi Hír TV-s Földi-Kovács Andrea vezette, vendége Kocsis Máté, a Fidesz országgyűlési képviselőcsoportjának vezetője volt. A frakcióvezető az első fideszes politikus, aki a G-nap óta megjelent és nyilatkozott a Hír TV stúdiójában.

Csintalan Sándor befejezi a televíziós munkát, de nem vonul vissza

Három és fél év után visszatért Gajdics Ottó, a Magyar Idők főszerkesztője és Huth Gergely, a PestiSrácok főszerkesztője is, akikkel a műsorvezető napi politikai kérdésekről beszélgetett.

A csatorna irányváltása ellen mindössze két törpepárt tiltakozott: a Magyar Liberális Párt szerint „a magyar demokrácia egyik újabb koporsószögévé vált a Hír TV bedarálása is”.

Az alig mérhető támogatottságú Momentum pedig a Szabadság térre hirdetett villámcsődületet a sajtószabadság védelmére hivatkozva, a párt Facebook-oldalán délután ötkor néhány tucatnyian jelezték részvételüket. A parlamentbe került ellenzéki pártok nem kommentálták a Hír TV tulajdonosváltását.

A G-NAPTÓL A VÁLASZTÁSI BUKÁSIG

A Hír TV elmúlt három évének története jól példázza Simicska Lajos ámokfutását. Már 2014 közepétől érezhető volt a nagyvállalkozó érdekeltségébe tartozó média és a kormány közti viszony folyamatos romlása. A konfliktus 2015. február 6-án csúcsosodott ki, miután Simicska a Népszavának adott interjúban a kormánnyal szembeni totális médiaháborúról beszélt, amennyiben bevezetik az ötszázalékos reklámadót.

A nagyvállalkozó érdekkörébe tartozó Magyar Nemzet, Lánchíd Rádió és Hír TV vezérkara lelkiismereti okokra hivatkozva lemondott, Simicska pedig árulásnak bélyegezte a vezetők, később a szerkesztők és az újságírók tömeges távozását.

Az Index internetes hírportálnak elmondta, hogy kirúg „minden orbánistát”, majd Orbán Viktor miniszterelnök személyét illetően vulgáris kijelentéseket tett különböző sajtóorgánumoknak. Ez a Simicska-médiabirodalom további sorsát jelentősen meghatározó nap G-napként vonult be a köztudatba.

A Fidesz és a kormányzati politikusok ezt követően nem álltak szóba a Hír TV-vel, egyértelművé tették, hogy a miniszterelnököt alpári stílusban becsmérlő vállalkozó médiájának nem hajlandóak nyilatkozni. Kocsis Máté később a Hír TV kamerája előtt üzent is Simicska Lajosnak: Józsefváros akkori polgármestere, jelenleg fideszes frakcióvezető szerint Simicska ellopta a jobboldaltól a csatornát és a polgári konzervatív médiát, amiért szégyellnie kellene magát.

A Hír TV-ben sorra jelentek meg a baloldali, liberális elkötelezettségű szerkesztők és műsorvezetők, mint például D. Bányász Gergő és Veiszer Alinda. Az egykori szocialista politikus, Simicska bizalmasa, Csintalan Sándor is 180 fokos fordulatot vett korábbi Hír TV-s szerepléseihez képest, majd a folyamat betetőzéseként Kálmán Olgát is leigazolták az ATV-től.

A televízió hangvétele, az új munkatársakkal és néhány ott maradt régi kolléga asszisztálásával a tulajdonos elvárásai­nak megfelelően egyre inkább közeledett a Jobbikhoz, a választási kampányban már egyértelműen Vona Gáborékat támogatta.

A csatorna korábbról jól ismert arcait közben kiszorították, a G-nap második évfordulóján újabb négy munkatárs távozott a Hír TV-től, köztük a Híradó egyik műsorvezetője, Csorba Viktória, és három alapító: Monoki Kálmán, Miklósvölgyi Csaba és Jánosi Zsolt is beadta felmondását. A Magyar Idők akkor több kollégától is úgy értesült, hogy a Simicska-tévé vezetői távozásra szólították fel azokat a Hír TV-seket, akiknek családtagjai az Echo TV-hez szerződtek.

Néhány héttel később a Riasztás című műsor teljes stábja is felmondott. Kisléghi-Nagy Rudolf és csapata szintén az Echo TV-nél folytatta. Közben voltak új belépők is, akik a balliberális oldalt erősítették a csatornánál.

Az új tulajdonos, Nyerges Zsolt távozik az épületből
Fotó: Éberling András

Közben a tévé – a Simicska-médiabirodalom többi részéhez hasonlóan – a választások közeledtével nyíltan beállt a Jobbik mögé. Az új belépők sztárgázsija, a Simicska-cégek anyagi gondjai végül csoportos leépítésekhez vezettek a kampányidőszakban és azt követően.

SIMICSKA KAPITULÁLT

Az ellenzék, közte a Jobbik csúfos vereségét hozó 2018. április 8-i országgyűlési választás pecsételte meg a Simicska-médiabirodalom sorsát. A nagyvállalkozó nem sokat hezitált, április 10-én bejelentették, hogy felszámolják a Magyar Nemzetet és a Lánchíd Rádiót, valamint az MNO.hu-t.

Nem sokkal később, június 6-án a szintén Simicskához köthető Heti Válasz nyomtatott változatának másnapi megszűnését jelentették be. A Hír TV ugyan megfogyatkozva túlélte a nagyvállalkozónak a saját médiaportfóliójában végrehajtott vérengzését, de a maradék birodalom egészével együtt dobra verték, és így az Nyerges Zsolt tulajdonába került. Ismert, hogy a Gazdasági Versenyhivatal egy hete, július 25-én hagyta jóvá, hogy a Simicska Lajos üzletember és családja tulajdonában álló üzleti érdekeltségeket Nyerges Zsolt vállalkozó vegye át.

Másnap a cégcsoportba tartozó Hír Televízió elnöke már el is köszönt a munkatársaktól. Fonyó Károly, Simicska bizalmi embere akkor megköszönte a munkatársaknak az elmúlt három és fél évet, amit a csatorna vezetőjeként töltött azután, hogy Simicska Lajos és Orbán Viktor miniszterelnök kibékíthetetlenül összevesztek 2015-ben.

SZÓLJON ÖN IS HOZZÁ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Ez a honlap Akismet szűrőt használ, hogy kevesebb spam legyen. Olvasson többet arról, hogy hozzászólása, hogyan van feldolgozva.