Interjút készített Moszkvában Alexander Duginnal Tucker Carlson amerikai tévés kommentátor, riporter, aki korábban Orbán Viktort, illetve Vlagyimir Putyint is kifaggatta. Az interjút szinkronizálva közölte az Ultrahang.
Alexander Dugin (1962) antikommunista családba született, s ezért a nyolcvanas években disszidens volt. Az orosz rendszerváltás után azonban a Nemzeti Bolsevik Párt társalapítója lett. Később otthagyta az irányzatot. 1997-ben jelent meg A geopolitika alapjai című munkája, amelyben az orosz befolyás és világhatalmi státusz újjáépítése mellett szállt síkra akár hódítások árán is, az Egyesült Államok által vezetett atlanti világgal szemben. Eme neo-eurázsiai ideológiát vallja a 2002-ben alapított Eurázsia Párt is. Számos könyvet írt, köztük A negyedik politikaelméletet (2012), Az eurázsiai missziót (2014), az Egyesült Államok és az új világrendet (2012), a Putyin versus Putyint (2014), az Etnosz és társadalmat (2018), a Politikai platonizmust (2019), illetve A nagy ébredés versus nagy újrakezdést (2021). Az orosz törvényhozás, a Duma több vezetőjének volt tanácsadója. Vlagyimir Putyinhoz fűződő kapcsolata vitatott, egyesek az elnök ideológusaként emlegetik, mások vitatják a szoros kapcsolatot és befolyást. Dugin támogatja az ukrajnai inváziót. 2022-ben Mokszkva külvárosában egy autórobbantásban elhunyt lánya, Darya Dugina újságíró és politológus, Putyin és az ukrajnai háború támogatója. Dugin írt könyvet Martin Heidegger német filozófusról, és befolyással voltak rá az olyan metafizikai tradicionalisták, mint Julius Evola és René Guénon, de hatással voltak rá az újpogány eszmék, a francia új jobboldal és különféle ezoterikus elképzelések is.
Az interjú elején Tucker Carlson a nyugati országok problémáira kérdez rá. Dugin azzal indítja válaszát
a problémák az individualizmussal, a nominalizmussal és a reformációval kezdődtek. Az individualizmus az emberi természet téves felfogása.
A liberalizmus az egyén felszabadítását célozta a kollektív identitások alól, először a katolikus egyház és a nyugati birodalom, majd a nemzetállam alól. A Szovjetunió bukása után már csak a liberalizmus maradt. Ekkor már csak két kollektív identitástól lehet megszabadulni: a nemi identitás alól, a másik az emberi identitástól való megszabadulás, az emberi lét opcionalitása, ez a transzhumanizmus. Ez egy öt évszázados folyamat, és ez a végállomás. Mindez az angolszászokkal kezdődött – teszi hozzá.
Tucker Carlson válaszul elmondja, hogy ő Amerikában a klasszikus liberalizmus hagyományában nőtt fel, ami szerint szabadon követheti az ember a lelkiismeretét, és ellenzik a zsarnoki kormányokat, mint például a szovjet kommunista kormány. Számukra ez jelentette a liberalizmust, nem az, amit Dugin mondott.
Dugin erre úgyszintén megkülönböztet két liberalizmust, a régit és az újat.
Az újban már nem a többség demokratikus hatalmáról van szó, amiben probléma volt az egyén védelme, hanem a kisebbség hatalmáról, ez a woke. Ez az új liberális demokrácia a kisebbség hatalmát jelenti a többség felett. Ma kötelező baloldali liberálisnak lenni.
A liberalizmus az előírások ellen harcolt, most azonban maga ír elő, és totalitáriussá válik. Ez nem eltérés az eredeti eszménytől, hanem annak kiteljesítése. Majd megjegyzi: a poszthumanista jövő egyszerre politikai manifesztum és vágyálom.
Ezután Carlson rákérdez, mi történhetett azokkal a nyugati baloldali liberálisokkal, akik megengedőek voltak a Szovjetunió irányában, és kedvelték a „részeg Jelcint”.
Dugin válasza szerint Putyin hagyományos vezető, aki ellentmond a globális befolyásnak, és elkezdte kivonni a globális befolyás alól Oroszországot. Putyin nem osztja a progresszív programot, és a hagyományos értékek mellett állt ki, ragaszkodva az orosz civilizáció sajátosságaihoz.
(Mandiner)
Borítókép: Illusztráció. Fotó: YouTube